Головна » 2010»August»27 » Необхідно повернути гідну увагу суспільства до питань освіти
Необхідно повернути гідну увагу суспільства до питань освіти
09:52
Міністерство освіти та науки України повністю поділяє стурбованість Президента України, членів Громадської гуманітарної ради щодо необхідності повернення гідної уваги нашого суспільства до питань освіти і модернізації всіх складових цієї сфери. На цьому наголосив у своєму виступі на засіданні Громадської гуманітарної ради, присвяченому стану та перспективам розвитку національної освіти, Міністр освіти і науки України Дмитро Табачник. «Я переконаний, що питання освіти є стратегічним для успішного розвитку України як європейської держави і для досягнення нею лідерських позицій у Європі і у світі», – заявив він. За словами урядовця, очолюване ним Міністерство всю свою діяльність спрямовує на підвищення якості освіти і відповідність її світовим вимогам, потребам сучасної економіки. Д. Табачник повідомив, що для подолання головних проблем, які перешкоджають підвищенню якості освіти, профільне міністерство за підтримки інших органів виконавчої влади підготувало більше 40 нормативних актів, серед яких – 4 проекти законів, 6 проектів Указів Президента і близько 40 постанов Кабінету Міністрів. У своєму виступі на засіданні Громадської гуманітарної ради ректор Київського національного університету імені Тараса Шевченка, голова Спілки ректорів вищих навчальних закладів України Леонід Губерський подякував Главі держави за увагу до стану та перспектив розвитку освіти України. «Саме в переддень Дня знань Президент України ініціював засідання, і це свідчить про його постійну увагу до такої надзвичайно чутливої сфери суспільного життя», – зауважив він. Л.Губерський звернув увагу, що у своїй промові до Дня Незалежності України Віктор Янукович поставив завдання забезпечити рішучий підйом української економіки. У цьому контексті ректор КНУ ім.Т.Шевченка висловив упевненість, що виконання такого завдання спроможні забезпечити лише висококваліфіковані фахівці, здатні приймати самостійні рішення, прогнозувати їхні наслідки і нести за них відповідальність. «Саме система нашої вищої освіти покликана забезпечити підготовку таких фахівців. А для цього її потрібно модернізувати, щоб якість української освіти, як на цьому наголошує Президент України, була на рівні світових стандартів», – підкреслив Л.Губерський. Говорячи про реформування цієї сфери, він зазначив, що складовою її модернізації в Україні є забезпечення вільного доступу до якісної освіти, упровадження новітніх технологій навчання, інформатизація і комп’ютеризація, і як результат – формування нової особистості зі значно вищим інтелектуальним, духовним і творчим потенціалом, активною громадською позицією Національна Академія педагогічних наук, як повідомив її президент Василь Кремінь, підготувала останнім часом ряд узагальнюючих матеріалів, де аналізуються проблеми освіти і пропонуються ефективні механізми її подальшого розвитку. Також, за його словами, за дорученням Глави держави завершується підготовка основних напрямків подальшого реформування освіти Віце-прем’єр-міністр Борис Колесніков у своєму виступі, говорячи про важливість проведення реформ у нашій державі, наголосив: «Немає жодного сумніву, що програма реформ, запропонована Главою держави, буде реалізована, якщо переймуться усі – від райдержадміністрації до Адміністрації Президента, Кабінету Міністрів з усіма міністерствами, і, звичайно, наша наука». У своєму виступі віце-прем’єр-міністр, серед іншого, наголосив на важливості розвитку системи дошкільної освіти також у соціальній площині як можливості для обох батьків працювати на гідне життя родини. «Тут непочатий край роботи не лише для муніципалітетів, але й для приватного бізнесу», – сказав він, додавши, що разом з міністрами фінансів та освіти вивчав можливості стимулювання розвитку дошкільних навчальних закладів у тому числі і за рахунок приватних інвестицій. «Ми можемо стимулювати кредитування банками системи дошкільної приватної освіти, використовуючи механізм часткової чи повної компенсації відсотків по кредитах», – переконаний віце-прем’єр. Щодо середньої спеціальної освіти, зазначив Б. Колесніков, основним напрямком її розвитку, згідно програми Президента «Україна для людей», є передача місцевим радам відповідної матеріальної бази та самих ліцеїв і технікумів. Також, додав він, необхідно вносити зміни у відповідні бюджетні програми щодо державного замовлення. Заступник Глави Адміністрації Президента, Секретар Громадської гуманітарної ради Ганна Герман під час засідання звернулася до Глави держави з проханням звернути увагу на проблему девальвації самого поняття вищих навчальних закладів. «Я хочу Вас просити, щоб Ви своєю владою, своїм авторитетом і своєю рукою порядку допомогли припинити процес девальвації самого слова «університет». Коли у нас відбувається «сурогат» науки, коли Україна набуває іміджу сурогатної держави, де усе - несправжнє і неякісне - це вдаряє по іміджу нас усіх, по українській перспективі», - сказала Г. Герман. Заступник Глави Адміністрації звернула особливу увагу на те, що такі університети фінансуються державою. «Я пропоную, щоб наша Гуманітарна рада взяла під свій контроль використання бюджетних коштів для вищих навчальних закладів. Щоб університети, у яких готують і дипломатів, і перукарів, мали окремий рядок у бюджеті? А всі решта університети фінансувалися за залишковим принципом? Думаю, наша Гуманітарна рада перед формуванням нового бюджету повинна взяти це питання під свій контроль, і Ви, пане Президент, маєте нам в цьому допомогти. Якщо цього не зробите Ви, в цій державі цього не зробить ніхто. Тому що 19 років «гробилося» і саме поняття «університет», і росли, як гриби, низькоякісні вищі навчальні заклади, які абсолютно девальвували це слово», - зазначила Г. Герман. Під час засідання Президент Національної Академії наук України Борис Патон також звернув особливу увагу на важливість прийняття необхідних законів у сфері освіти та науки та звернувся до Глави держави з проханням сприяти цьому процесу. Перший заступник Міністра економіки Анатолій Максюта на засіданні Громадської гуманітарної ради порушив тему щодо держзамовлення. Він повідомив, що з метою вирішення проблем існуючої системи держзамовлення Мінекономіки підготувало два важливих законопроекти: про стратегічне планування і прогнозування та про особливості закупівлі послуг з підготовки фахівців за держзамовленням. Перший передбачатиме чітку систему прогнозних і програмних документів, що дасть можливість визначити чіткі пріоритети розвитку і, відповідно, планування фахівців. Другий передбачає, зокрема, надання Мінекономіки від держзамовників пропозицій та інформації щодо працевлаштування випускників попереднього року. Насамперед, тих, що навчалися власне на умовах держзамовлення. За словами першого заступника міністра, цей законопроект на сьогодні погоджений з основними причетними до нього міністерствами. За результатами обговорення він буде вдосконалений і ближчим часом внесений до Верховної Ради.