Питання
реформування системи охорони здоров'я сьогодні надзвичайно актуальне для
України, вважає народний депутат України, член парламентської фракції Партії
регіонів, заступник голови Комітету Верховної Ради з питань охорони здоров'я
Віктор Корж. Цьому питанню приділено увагу як у передвиборній програмі
Президента Віктора Януковича, так і в програмі соціально-економічного розвитку
України.
Підходи до
розвитку системи охорони здоров'я, закладені ще за радянських часів, сьогодні
привели галузь у глухий кут. З нього необхідно виходити. І сьогодні такі
реформи вже почалися. Зокрема, ми говоримо про те, що первинна медична допомога
населенню повинна бути якісно іншою.
Після першого відвідування лікаря людина точно повинна знати свій діагноз, оскільки саме
своєчасна діагностика дозволяє уникнути різних ускладнень і подорожчання
подальшого лікування. В даний час вітчизняна медицина слабо йде шляхом
профілактики захворювань і влаштована так, щоб громадяни знову і знову
зверталися до лікарень і купували якомога більше ліків. Щоб система надання
медичної допомоги повернулася обличчям до пацієнта, необхідно прийняти закон
про соціальне медичне страхування. Але до введення державного страхування
необхідно провести ряд структурних реформ в діючій системі охорони здоров'я.
Сьогодні у нас
найбільша кількість лікарів на душу населення в Європі, у нас найбільша
кількість лікарень, проте якість медичної допомоги досить низька. Їх має бути
менше, але вони повинні бути більш оснащеними і надавати більш якісні послуги.
Первинна медицина сьогодні не забезпечує необхідного рівня ранньої діагностики.
Потрібно розуміти, що лікувати певні хвороби потрібно у відповідності з певними
методиками і певними препаратами за затвердженими стандартами.
Пора відходити від практики призначення лікарями різних дорогих ліків, у
застосуванні яких зацікавлені в основному вони і виробники цих ліків, а не
хворі. Наше завдання - створити єдиний медичний простір, а для цього доцільніше
передати в загальну мережу установи відомчої та номенклатурної медицини. Я думаю,
що більшість депутатів Верховної Ради з задоволенням відмовляться від цих так
званих елітних лікарень та поліклінік, які не надають особливої якості послуг
сервісу і, а тільки дають привід говорити про те, що на лікування депутатів
витрачаються великі кошти.
Чому ми
сьогодні говоримо про зловживання в сфері закупівель медичного обладнання та
ліків попереднім урядом? Ми не просто зайвий раз хочемо підкреслити, що схеми
були корупційними, і в два-три рази більше бюджетних коштів йшло на їх
придбання через посередників, а про те, що даний сегмент потребує строгого контролю.
За висновками
міжнародного аудиту, на частку вітчизняних фармпрепаратів припадало трохи
більше 12 відсотків від загальної кількості, а перевага віддавалася імпортним
дорогим препаратам. При цьому
практично всі лікарські препарати закуповувалися через посередників, що
призвело до подорожчання ліків для громадян приблизно в два рази. У громадян, у
держави вкрадено сотні мільйонів гривень. Дані зловживання підтверджені
Контрольно-ревізійним управлінням та Генеральною Прокуратурою України.
Народний
депутат закликав віддавати перевагу лікарським препаратам вітчизняного
виробництва і сприяти збільшенню частки вітчизняних препаратів на ринку
України.
На складах
Міністерства охорони здоров'я України в останні роки накопичилося вакцин на
мільйони гривень. Мова йде про вчасно невикористаних та прострочених вакцинах.
«Пора припинити практику, коли імунобіологічні препарати купуються не за
заявками з регіонів, не за погодженням з фахівцями, а за лобістськими
принципами і без урахування реальної потреби в них», - вважає Корж Віктор.
Він додав, що
відповідальність за смертельні випадки ускладнень після вакцинації «певною
мірою лежить і на лікарях, і на Міністерстві охорони здоров'я як центральному
органі виконавчої влади».
Якщо говорити
про факт придбання попереднім урядом 1000 легкових автомобілів «Опель-комбо»,
які нібито були призначені для доставки лікарів до хворих у тих населених
пунктах, де немає свого фельдшерського пункту, то потрібно, перш за все,
реально оцінювати ситуацію. По-перше, в селах люди викликають лікаря лише тоді,
коли вже людині зовсім погано, тобто він не може самостійно пересуватися і
просто лікар, який приїхав поставити йому діагноз, в більшості випадків буде
змушений все одно викликати карету «швидкої допомоги», оскільки ці машини не
призначені для перевезення хворих. А це подвійні витрати. По-друге,
задекларована «дешевизна» цих машин для бюджету обернулася в ціну, що удвічі перевершує їх реальну
вартість. Так, внаслідок необхідності платежів по кредиту, сплати ПДВ і інших
платежів ціна кожної машини досягла 230 тисяч гривень, у той час як у київських
салонах ціна такого автомобіля не перевищує 120 тисяч. По-третє, використання в
сільських умовах легкових автомобілів (особливо взимку і в міжсезонні)
нераціонально, вони мають погану прохідність і високі витрати на
техобслуговування. У той же час повністю обладнані санітарні машини, на базі
російських «Газелей», значно дешевше в обслуговуванні і набагато більш
пристосовані для сільських доріг. А Міністерство охорони здоров'я повинне буде
ще 10 років віддавати значну частину свого бюджетного фінансування, і так
досить убогого, на погашення цього кредиту. Добре, що вчасно вдалося зупинити
подібну аферу з придбанням 2000 скутерів китайського виробництва для лікарів
сільських.
Необхідно
впроваджувати сімейну медицину, особливо в сільській місцевості. Адже в
дореволюційній Росії їх роль виконував «земський лікар», який лікував і бідних,
і багатих. Однак рівень підготовки сімейних лікарів у нас ще недостатній.
В України буде кілька моделей охорони
здоров'я. Перша, це гарантована Конституцією безкоштовна медицина, і Президент
підкреслив, що відрахування з ВВП на ці цілі буде постійно збільшуватися,
спочатку до 5%, а з часом і до 10%, як у всіх розвинених країнах світу. Друга -
це страхова медицина, але при цьому в Міністерстві охорони здоров'я мають бути
чітко окреслені етапи цього процесу.
Але
найголовніше, на чому хотілося б загострити увагу людей. Жоден найсучасніший
медичний центр, ні одне саме сильні ліки не зможе допомогти в один момент
повернути здоров'я, втрачене протягом багатьох років, якщо людина не підтримувала здорового спосібу життя. За своє здоров'я, в першу чергу, відповідає сама людина.
|