Запропонований
урядом законопроект має встановити соціальну справедливість у системі
пенсійного забезпечення. Головна ідея пенсійної реформи - зацікавити кожного
громадянина думати про розмір пенсії, яку він отримуватиме в майбутньому. Для
цього буде впроваджено накопичувальну систему пенсійних розрахунків, що дасть
змогу забезпечити гідний рівень життя пенсіонерам. Сьогодні важливо також, щоб
кожен працюючий легально сплачував внески, тобто зарплат у
"конвертах" не повинно бути. В свою чергу уряд гарантує стовідсоткову
виплату пенсій зараз і в майбутньому.
Про
реформування пенсійної системи у нас ідеться не один рік. Реформу давно вже
треба було розпочати, стверджують фахівці. Адже населення України старішає, тож
утримувати пенсіонерів у солідарній системі працюючим буде проблематично.
Пенсійне законодавство не переглядалося чимало років, а його давно треба адаптувати
до сучасного світу. Справедливим має бути пенсійне законодавство і до людей,
які усе трудове життя сплачували пенсійні внески, не приховуючи своїх трудових
доходів. Тобто головною метою проведення пенсійної реформи уряд визначив
забезпечення достойного рівня життя громадян. Детальніше про це розповідає
директор департаменту пенсійного забезпечення Мінсоцполітики Микола Шамбір.
- Миколо Івановичу, який розмір пенсій
отримує більшість пересічних українців?
-
Майже дві третини пенсіонерів - до 1 тис. гривень. У той же час середній розмір
"спеціальних" пенсій щонайменше у 2,5 раза перевищує середній розмір
пенсії, призначеної на загальних умовах. На даний час є й розрив між розмірами
пенсій жінок і чоловіків. Для жінок встановлено нижчу межу працездатного віку,
вони мають меншу тривалість стажу, тож їхня заробітна плата в середньому майже
на 30% нижча, ніж у чоловіків. Тобто існує ще й гендерна нерівність. У цифрах
це виглядає так: середній розмір пенсії за віком у жінок становить в середньому
872,6 грн, у чоловіків - 1327,06 грн. Отже, розмір пенсії за віком жінок удвічі
менший за розмір пенсії за віком чоловіків
- Якщо все залишити так, як є, до чого це
може призвести?
-
Може так статися, що людям не буде звідки платити пенсії. Приміром, у 2010 році
з держбюджету на покриття дефіциту бюджету ПФ було виділено майже 34,4 млрд
грн. Незбалансованість бюджету ПФ - тема болюча. Видатки на пенсійне
забезпечення вже сягнули 16,3% ВВП. При цьому не слід забувати, що розмір
пенсійних внесків становить 35%, що набагато вище, ніж в інших країнах Європи:
в Угорщині - 26,5%, у Франції - 24%, Чехії - 28%, Швеції - 18,9%. Проте й цього
недостатньо для покриття пенсійних видатків.
Тому
нинішній уряд у першу чергу вирішив збалансувати доходи і видатки Пенсійного
фонду. Тож було підготовлено новий законопроект "Про заходи щодо
законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи".
- Які принципи у ньому закладені?
- Це запровадження ІІ рівня пенсійної системи:
- накопичувальна система
загальнообов'язкового державного пенсійного страхування буде запроваджена в
рік, в якому буде забезпечено бездефіцитність бюджету Пенсійного фонду України;
- учасниками цієї системи будуть особи,
яким на дату запровадження системи виповнилося не більше 35 років;
- розмір страхового внеску на дату
впровадження системи передбачається встановити у розмірі 2% із подальшим його
щорічним підвищенням на 1% до досягнення 7%;
- адміністрування страхових внесків
накопичувальної системи здійснюватиметься через Пенсійний фонд України. Через 2
роки після запровадження сплати страхових внесків до накопичувальної системи її
учасники матимуть право обирати недержавні пенсійні фонди, в яких
накопичуватимуться їхні пенсійні кошти.
- Збільшення бази для нарахування єдиного соціального
внеску:
- планується підвищити максимальну
величину, з якої з 1 січня 2011 р. буде справлятися єдиний соціальний внесок, з
15 до 17 прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
- Для врегулювання пенсійного забезпечення держслужбовців
пропонується:
- обмежити максимальний розмір пенсії на
рівні 12 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність
(на сьогодні це 9 тис. гривень);
- зменшити з 90 до 80% розмір пенсії від
заробітної плати для держ- службовців;
- призначена достроково (за півтора року)
пенсія державним службовцям, депутатам, прокурорам, суддям виплачуватиметься
лише непрацюючим пенсіонерам;
- на період роботи спеціальні пенсії
виплачуватимуться в розмірі трудових пенсій, визначених за нормами Закону
України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування";
- призначати "спеціальні" пенсії
особам, які мають право на пенсію зі зниженням пенсійного віку (чорнобильці,
шахтарі), лише при досягненні загальновстановленого пенсійного віку, а до цього
часу в розмірі, визначеному за нормами Закону України "Про загальнообов'язкове
державне пенсійне страхування";
- підвищити з 2013 р. пенсійний вік для
чоловіків-державних службовців до 62 років. Цей вік буде граничним, інститут
продовження перебування на державній службі буде скасовано.
- Для працівників бюджетної сфери:
- з метою покращення умов пенсійного забезпечення працівників бюджетної
сфери (освіти, культури та охорони здоров'я) при виході на пенсію пропонується
запровадити одноразову допомогу у розмірі 10 призначених їм пенсій;
- Для військовослужбовців:
- період перебування на військовій службі
буде збільшено з 20 до 25 календарних років;
- строк служби буде визначатися лише у
календарному обчисленні, пільгові (для окремих категорій військових)
коефіцієнти будуть застосовуватися лише при визначенні вислуги років;
- при виході на пенсію і подальшому
працевлаштуванні на цивільну роботу колишній військовослужбовець отримуватиме
свою пенсію. Разом з тим на час роботи та одержання зарплати пенсія таких
працюючих пенсіонерів індексуватися не буде.
- допомога військовослужбовцям при виході
на пенсію виплачуватиметься у раніше встановлених розмірах.
- пропонується розпочати 10-річний етап
збільшення пенсійного віку для жінок з 55 до 60 років на 6 місяців кожного
року;
- як компенсатор на період підвищення віку
пенсія жінок збільшуватиметься на 2,5% за кожні півроку. За 10 років розмір
пенсії може зрости максимально на 25%.
- Для удосконалення порядку призначення, перерахунку пенсій
пропонується:
- підвищити мінімально необхідний
страховий стаж для одержання пенсії за віком з 5 до 15 років;
- для новопризначених пенсій підвищити
нормативну тривалість страхового стажу для призначення пенсії за віком у
мінімальному розмірі для жінок з 20 до 30 років та для чоловіків з 25 до 35
років;
- для призначення пенсії брати розмір середньої
заробітної плати за три календарні роки, що передують року звернення за
призначенням пенсії, а перерахунок пенсії проводити із середньої заробітної
плати, з якої призначено (перераховано) пенсію;
- проводити перерахунки пенсій працюючим
пенсіонерам, які отримують пенсію за вислугу років, тільки після досягнення
пенсійного віку;
- проводити призначення пенсій із
заробітної плати лише за даними персоніфікованого обліку.
ДОВІДКA "УК"
В
Україні 13,7 млн пенсіонерів. Зараз на 95 пенсіонерів припадає 100 осіб, що
сплачують пенсійні внески. Якщо реформу не провести, то в 2025 р. 1 працюючий
утримуватиме 1 пенсіонера. У 2050 р. вже буде 125 пенсіонерів на 100 працюючих.
|