Сьогодні, 11 березня, український уряд відсвяткує свій перший "день
народження". Саме в цей день рівно рік тому Кабмін Миколи Азарова
приступив до своїх обов'язків, і з тих пір йому довелося пережити багато чого.
Уряд подолало і скасування політреформи, і масу різних звільнень і призначень,
і навіть ряд скорочень, які були впроваджені в рамках адміністративної реформи.
Що вдалося зробити Кабміну Азарова, а що ні? Яких членів уряду можна
вважати "особливо відзначилися" за минулий період? І яку взагалі
оцінку можна поставити уряду за виконану роботу? Ці питання ми задали провідним
політологам Україні.
Володимир Корнілов, директор української філії Інституту країн СНД
- Моя оцінка роботи уряду навряд чи буде відрізнятися від тієї оцінки, яку
я, зокрема, давав вашому сайту щодо року Януковича, з тієї простої причини, що
політика Кабінету міністрів Азаров - це і політика президента Януковича, про що
вони не раз заявляли - спільно і Янукович, і Азаров, і члени уряду.
Михайло Погребинський, директор київського Центру політичних досліджень і
конфліктології
- У мене немає однозначної оцінки. За різними напрямками були різні
результати. Скажімо, в зовнішній політиці скоріше позитивні результати, і якщо
за п'ятибальною системою, то "п’ятірку" заслужили. У гуманітарній
політиці, внутрішньої - теж швидше "п’ятірку", на мій погляд. По
частині внутрішній економічної політики - тут важко оцінювати однозначно, але я
б сказав, що більше "четвірки" навряд чи можна поставити, не заслужили.
З огляду на те, що великий заділ зроблений з реформування, тут, може бути
навіть, "п’ять" з мінусом.
По частині результатів в інфраструктурі, я думаю, тут "чотири" з
плюсом, по Євро-2012 "п'ять".
Володимир Фесенко, голова правління Центру прикладних політичних досліджень
"Пента"
- Я б не хотів давати персональні оцінки, тому що, по-перше, по кожному
випадку буде своя історія, і, напевно, було б не зовсім коректно з моєї точки
зору.
Що стосується загальних оцінок діяльності уряду, то я б відзначив,
по-перше, головне досягнення уряду - йому вдалося, незважаючи на досить складні
макроекономічні, фінансові проблеми, зберегти хоча б відносну, але все-таки
соціально-економічну стабільність. Могло бути набагато гірше з урахуванням тих
проблем і криз, які трапилися в багатьох європейських країнах, особливо в
Греції, Ірландії. У нас ситуація дійсно могла б бути набагато гірше, але гіршої
ситуації вдалося уникнути. Але яким чином! За рахунок допомоги, за рахунок
позик з боку МВФ, а ці позики давалися під виконання досить жорстких умов, у
тому числі і необхідності реалізації цілого ряду непопулярних рішень. А це
призвело, у свою чергу, і до непростих наслідків - зокрема, підвищення цін на
газ, підвищення комунальних тарифів. Це, звичайно ж, викликало невдоволення у
цілого ряду верств населення. І це зараз найголовніший виклик для уряду - плюс
з'явилися ще й нові проблеми. Я маю на увазі нестабільну цінову ситуацію:
зростання цін на бензин, проблеми з низкою продуктів харчування - та ж гречка,
борошно, хліб ... Це може бути зараз самим складним соціальним і політичним
викликом для уряду.
Якщо говорити про політичний бік, то помінялася політична роль уряду. А точніше
вона зникла. Уряд залишився господарським урядом, але перестав бути політичним.
Політичні функції зведені до мінімуму, і по суті справи, головним органом
політичного управління зараз є Президент, Адміністрація Президента, а уряд - у
буквальному сенсі цього слова вищий орган виконавчої влади. Уряд виконує
рішення, які приймає президент. І ось це головна трансформація ролі уряду, яка
відбулася за цей рік. Уряд перестав бути політичним органом, він зосередилося
на господарській і макроекономічної діяльності.
Ще одна важлива тенденція, яка відбулася за цей рік, особливо в останні
місяці - це розростання ролі віце-прем'єрів. Особливо це стосується першого
віце-прем'єра Андрія Клюєва, який, по суті справи, став дублером Миколи Азарова
з багатьох ситуацій, і який веде цілий ряд поточних питань у діяльності уряду,
а Азаров в більшій мірі контролює фінансовий і бюджетний сектор. Так само
велика роль Бориса Колесникова, ну, а соціальними реформами займається Сергій
Тігіпко. Роль віце-прем'єрів в порівнянні з попереднім урядом різко зросла, і
ця тенденція виникла саме в період діяльності уряду Азарова.
Які саме загальні підсумки та оцінки? Уряд зміг вирішити, я думаю, ті
завдання, які перед ним ставилися в минулому році - в момент початку його
діяльності, але зараз перед ним стоять дуже серйозні виклики. Це і більш
ефективна реалізація курсу реформ, заявлених президентом і одночасно утримання
соціальної і політичної стабільності, тому що ризиків зараз стало більше, ніж
рівно рік тому.
Олександр Медведєв, директор політичних програм Центру досліджень
політичних цінностей "АКСІА"
- Від попередніх урядів цей уряд відрізняється тим, що за рік йому вдалося
виконати частину декларативних реформ, про які говорилося перед початком роботи
даного Кабінету міністрів. У першу чергу, це податкова реформа, прийняття
Податкового кодексу. Також продовжуються спроби запустити ще кілька реформ.
З міністрів я найбільше виділив би віце-прем'єра Колеснікова, який всіма
своїми діями і виступами показував, що країна готується до Євро-2012. Можливо,
це ніяк не позначалося на пересічних громадянах, але в той же час його
результати помітні суспільству.
|